Brev:
Vil ikke spise - Heller ikke tage flaske
18. august 2014
Alder:
7 mdr.
Vil ikke spise - Heller ikke tage flaske
Kære Helen,
Det er ikke så forfærdeligt længe siden jeg skrev til dig ang. problemer omkring mad til min datter, som fylder 7 mdr om en uge.
Dog har problemet nu taget en lidt anden drejning, da min datter simpelthen har mistet interessen for at spise - OG desuden heller ikke er vild med sin flaske mere.
Jeg er ret frustreret og synes efterhånden at denne her overgang til skemad, som jeg havde glædet mig meget til er alt andet end sjov og hyggelig!
Jeg opridser lige en typisk dag og beskriver bagefter, hvad jeg har forsøgt, for at løse problemet.
Vågner ca. 6.30 -
7.00
Får flaske og spiser 150 ml, hvis jeg er heldig. Det kræver lidt insisteren før hun tager flasken, men jeg tvinger hende ikke.
8.30
Får grød eller øllebrød med frugtmos. Spiser ca 1/2 dl og er relativt nem at få til at spise her
9.30-11.30
Lur
12.00
Tilbydes flaske. Tager den nogengange og spiser ca. 100-120 ml
14:00
Grøntsagsmos evt. med risgrød, som er det eneste jeg helt sikkert kan få hende til at spise (Ved udemærket godt at hun ikke må det særligt ofte) - Jeg kan være heldig, at hun spiser pænt dvs. 1/2-1 3/4 dl.
Ofte afsluttes med frugtgrød, for at hun får lidt mere ned.
15.30-16.30
Lur
17.30
Tilbydes aftensmad - Grøntsagsmos med kylling/fisk. Vil oftest ikke spise noget. Forsøger evt med små rugbrødshapsere (Ved godt at gluten skal begrænses) og nogengange tager hun 2-3 stykker.
19.30
Natflaske - Spiser stadigvæk ca 200 ml.
Som du nok kan se, så bliver det ikke til meget i løbet af en dag.
Hun får vand i kop til alle måltider og lidt frugt el en brødskorpe som 'snack' i løbet af dagen og tilbydes vand. (Sutter lidt, men spiser ikke noget.)
Jeg forsøger at jeg/vi spiser sammen med hende til måltiderne, så der ikke er fokus kun på hende.
Jeg har forsøgt at tage hende på skødet og made hende med fingrene (Hjælper nogen gange), at lade hende tage skeen og selv putte den i munden (Det er hun holdt op med, fordi der jo var mad på skeen), at sidde med klør fem i maden, at give hende broccoli, tvebak el lign at gnave på før, under, efter måltid - Men hun vender hovedet væk og kniber munden sammen inden måltidet overhovedet er kommet i gang.
Jeg har prøvet blendet mos, grovere mos som er most med gaffel, med og uden kød/fisk, alverdens grøntsager, med og uden meget smag, at undlade MME i mosen, at tilsætte en smule sødmælk, alverdens slags olier, smør - Endda købegrød med grøntsager i - Men interessen er der bare ikke.
Grød og frugtmos er nemmere at få hende til at spise, men det kan hun jo ikke leve af i længden.
Jeg har faktisk indtryk af, at hun ikke er sulten når jeg tilbyder hende mad, men hvis der skal gå 4-5 timer imellem hvert måltid, før hun er sulten, så nytter dét jo heller ikke noget.
Jeg tilsætter MME pulver til al hendes mad (Pepticate, som hun har fået fra fødsel) og har også prøvet at tilbyde det af kop/tudekop, men det nægter hun.
Jeg når ca. 400-500 ml/døgnet og skal jo indtil videre ikke give hende jern, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, hvis hun helt nægter flasken på et tidspunkt?
Hun har våde bleer og gang i maven, så jeg formår at få væske i hende, men det er ikke nemt.
Det blev langt, men håber du kan give mig et råd inden jeg bliver helt opgivende.
Med venlig hilsen
M.